Laviny
Minulá snowboardová sezóna bola veľmi "tučná" čo sa týka lavín. Padla "storočná" lavína v Žiarskej doline v Januári, ktorá takmer zoťala Žiarsku chatu, po prvých jarných otepleniach sa zasa vyskytli betónujúce lavíny z ťažkého snehu v nižších polohách, napríklad vo Vrátnej. Niekoľko nebezpečných (aj chaty ničiacich lavín) sa vyskytlo vo Vysokých Tatrách. Skúsený snowboardista neberie výstrahy odborníkov a Horskej služby na ľahkú váhu. Je čas poučiť sa.
Druhy lavín
Zosun lavín ovplyvňuje predovšetkým druh snehu, spôsob jeho uloženia a počasie. Následne tiež zemepisná poloha a tvar terénu. Pokiaľ ide o tvar terénu, lavíny prichádzajú do úvahy pri svahoch so sklonom väčším ako 20 stupňov. Rozhodujúca je súdržnosť snehu a jeho priľnavosť k podložiu. Iné vplyvy (váha skupiny ľudí, narušenie lyžiarskou stopou, oteplenie slnečnými lúčmi, vetrom alebo dažďom) môžu nepriaznivo ovplyvniť stabilitu snehu. Na Slovensku sa vyskytujú lavíny troch druhov:
1. Lavíny z čerstvého snehu
Zosúvajú sa prevažne v strede zimy. Môžu padať v prípadoch, keď napadne tak veľa snehu, že sa na svahu nemôže udržať a môže sa vlastnou váhou zosypať. Tiež, ak sa po snežení oteplí skôr, než sa nový sneh zviaže so starým. Ohrozenie z týchto lavín sa zvyšuje podľa rozdielu tvrdosti starého a čerstvého snehu. Tento prípad sa nazýva všeobecné lavínové nebezpečenstvo a upozorňuje naň Horská služba.
2. Lavíny zo súdržného snehu.
Zosúvajú sa v podobe plochých tabúľ, pod ktorými bol sypký sneh alebo inovať. Odtrhnutím dosky (napr. váhou ľudí) sa táto dá do pohybu na sypkom snehu, ktorý predstavuje sklznú plochu. Rozoznať tabule v teréne vyžaduje dobré pozorovacie schopnosti. Snehové tabule vznikajú buď ochladením, keď sa pod hornými vrstvami sublimáciou vytvorí inovať, alebo po silných vetroch, keď sa sneh preniesol na záveternú stranu hrebeňa a tam sa nahromadil a uložil. Predpovedanie lavín v týchto prípadoch nie je možné. Tabule sa nachádzajú na najrôznejších miestach a hrozia aj vtedy, keď všeobecné nebezpečie pominulo. Tento druh lavín zapríčinil v Tatrách väčšinu tragických nešťastí.
3. Lavíny z jarných firnov
Vznikajú v nižších polohách po daždi, po prudkom oteplení s teplým vetrom a dlhodobo jasnom jarnom počasí. Firnové lavíny padajú po extrémnom jarnom oteplení, keď sklznú plochu vytvorí voda z roztopeného snehu, ktorá preteká medzi kryštálmi firnu na najbližšiu tvrdú vrstvu pod ním (snehový základ, tráva, hlina). Tieto lavíny možno pomerne ľahko predpokladať a upozorňuje na ne aj Horská služba. Najväčšie lavíny vznikajú v horských kotloch a na rozsiahlych svahoch, ktoré sú málo členené, ako sú spodné časti svahov a trávnaté hole.
Orientácia v lavinóznom teréne
Pri freeride vo vysokohorskom teréne strávi človek najviac času šliapaním do kopca, preto je výstup doba najdlhšieho ohrozenia lavínami. Treba preto dbať na určité princípy bezpečnosti, tak ako pri iných bežných činnostiach v živote - príkladom je ohrozenie chodca dopravou na ulici. V teréne, kde hrozí zosun lavín, je nutné pozorovať okolie a sústrediť sa na niekoľko faktorov:
Uhol svahu
Lavíny padajú na svahoch s ľubovoľným uhlom, avšak najviac prípadov je na svahoch s uhlom 30° až 45°. Svahy strmšie ako 45° skutočne môžu byť bezpečné, ak sú dostatočne strmé, že sa z nich sneh zosúva po malých lavínkach a pri snežení sa na svahu nedokáže akumulovať. Pri zjazďovaní svahu preto radšej voľte svahy plytšie ako 30°.
Slnko
Slnečné lúče zahrievajú sneh. V podstate to znamená, že v strede zimy sa južné slnečné svahy stabilizujú omnoho rýchlejšie ako severné. Na jar je to naopak a južné svahy sú omnoho nebezpečnejšie kvôli topeniu než severné.
Náveterné/záveterné svahy
Vietor počas sneženia spôsobuje, že sneh sa takmer neukladá na miestach, kde fúka silný vietor a naopak - hromadí sa tam, kde je závetrie. Smer vetra pri poslednom snežení je možné určiť podľa smerovania snežných previsov na hrebeňoch hôr. Náveterná strana môže byť pokrytá zopár novými centimetrami a na druhej, záveternej, môže byť vrstva snehu desiatky centimetrov. Výstup po náveternej strane je preto pomerne bezpečný.
Nahromadený sneh
Vietor spôsobuje vytváranie zón nahromadeného snehu, hlavne snežné previsy a "bruchá" na strmších svahoch, ktoré sa môžu vlastnou váhou odtrhnúť. Vyhýbajte sa všetkému, kde je podozrenie, že ide o veľké nahromadenie snehu. Snežné previsy sú síce extrémne dobré na zoskakovanie, ale sú veľmi nebezpečné. Previs sa môže pod váhou ľudí odtrhnúť, poprípade po odtrhnutí môže spustiť lavínu na svahu pod ním, a aj keď sa lavína nespustí rozlámané bloky previsu ohrozia všetko v ich ceste. Odtrh previsu môže nastať aj ďalej od jeho hrany, preto je nutné voliť trasu výstupu v dostatočnej vzdialenosti od hrany.
Konvexné body
Konvexné body sú časti svahov, kde sa svah "vydúva" navon. Konvexné body obsahujú určité napätie materiálu v snežnej pokrývke sú citlivé na odtrh, aj keď sú veľmi príťažlivé na zarezanie vejárových oblúkov.
Stopy po minulých lavínach
Priebeh lavíny má tri časti - miesto odtrhu veľkého množstva snehu, cesta zosunu lavíny a dobehová zóna. Treba si podrobne všímať okolie vašej trasy a sústrediť sa na nasledovné: "diery" v lesnom poraste, nahromadené (zasnežené) staršie snežné hrudy, nahromadené kamenie a sutina, zlámané stromy, vymleté žľaby. Všetko toto sú stopy po zosunoch lavín.
Dojazdové zóny
Sú to miesta na ktorých sa lavína zastavuje a materiál sa nahromaďuje. Ide predovšetkým o ploché miesta pod svahmi a žľaby. Pri zastavení skupín ľudí na plochom mieste, na ktoré spadne lavína, dochádza k mnohým nešťastiam, pretože často zasiahne všetkých členov oddychujúcej skupinky. Žľaby - prírodné u-rampy - sú v skutočnosti vymleté lavínami. Snažte sa odpozorovať, z akého miesta je žľab vyrývaný. Nikdy nevystupujte hore žľabom. Za prvé nevidíte, čo sa nachádza nad ním, a za druhé nie je kam utiecť. Všímajte si znaky lavínovej aktivity v žľaboch. V princípe, ak zjazďujete dole žľabom a zasiahne vás lavína, nemáte skoro žiadnu šancu.
Najzákladnejším pravidlom pre skupiny v nebezpečnom teréne je nikdy sa nepohybovať v tesnej blízkosti a nechať si väčšie rozostupy. Váha skupiny môže spustiť zosuv. Pri zjazďovaní svahov musí byť nebezpečiu vystavený maximálne jeden človek. Ak dôjde k nešťastiu, je šanca, že zostávajúca skupina zasypanú osobu zachráni.
Položili sme zopár otázok členovi Horskej služby Žiarska dolina
(Svojho kamaráta sa pýta Marek Hudcovič.)
Kedy padá najviac lavín? Najčastejšie pri väčšom množstve čerstvo napadnutého snehu a to najviac v januári a vo februári. Z ťažkého, mokrého snehu koncom marca, apríla. Údolné chodníky a cesty ku chatám sú relatívne bezpečné. Pohyb nad hornou hranicou lesa je povolený len po chodníkoch vyznačených tyčovým značením. Počnúc prvým novembrom sú do tridsiateho júna vysokohorské chodníky uzatvorené z dôvodu bezpečnosti ľudí a hlavne ochrany prírody a tatranských kamzíkov.
Ako privolať horskú službu? Kričať o pomoc, použiť mobilný telefón. Západné Tatry - juh 0849/5586218.. (tiesňové volania na tel. č. 112, pozn. redakcie)
Ako prebieha lavínový zásah? Najúčinnejšia a najrýchlejšia je priateľská pomoc. Človek bez úrazu má krátko po zasypaní ešte veľkú šancu na prežitie. Po pätnástich minútach však prudko klesá a o trištvrtehodinu je šanca na prežitie minimálna. Akcia záchranného družstva horskej služby - lavínový pes, obhliadka lavíniska, sondáž, začne najskôr do jednej hodiny.
Kedy sa využíva helikoptéra? Iba v dobrom počasí, pri ťažkých úrazoch, na nedostupných miestach, na prevoz záchranného družstva..
Aká je možnosť prevencie? Najlepšia ochrana je znalosť terénu a výberu túry za vhodných poveternostných podmienok. Nikdy nechodiť sám! Lavinózny svah a nebezpečné úseky prechádzať jednotlivo. V prípade uvoľnenia lavíny sledovať smer pádu a miesto zmiznutia osôb. Rýchlo a správne sa rozhodovať. Veľ šťastia.
Je to veľmi jednoduché
Aké jednoduché môže byť spustiť lavínu nás informovali aj naši kamaráti L. a K., ktorým sa takýto kúsok podaril, našťastie vyviazli bez zranení a neohrozili iné osoby: L.: Počas lavínového nebezpečenstva vo Vrátnej doline na jar 2000, keď hrozili zosuvy premočeného firnového snehu hlavne v nižších polohách, sme jazdili v stredisku Vrátna-Chleb po freeridových trasách - cez les a cez lesné žľaby. Stačilo jedno zabrzdenie v premočenom snehu tesne pod hranicou lesa a pár šmýkajúcich sa hrúd potlačených plochou snowboardov sa v diaľke v lese zmenilo na veľkú kopu mokrého betónujúceho snehu tak, že hrudy tlačili pred sebou a naberali najvrchnejšiu vrstvu premočeného firnu. V pár sekundách za obzorom v lese zmizol celý kolos s chrapčaním a pukaním vetiev z dohľadu. Raz som sedel na lanovke s členom horskej služby, ktorý mi rozprával o obeti lavíny, ktorá spadla v lese. Nevedel som si to dobre predstaviť a nepokladal som to za extrémne nebezpečné, veď v lese sú hrubé stromy, čo lavíne nedovolia pokračovať. Že tomu nie je tak som videl vo Vrátnej na vlastné oči. Lavínka na začiatku nemala problém "obtekať" stromy systémom "vcuncutie stromu a jeho vypľutie" s tým, že strom zostal nedotknutý na mieste. Nečakali sme to, čo sme videli na mieste, kde sa lesný svah stretal so žľabom, kde lavína narazila do protisvahu. Dva metre vysoká desať krát desať metrov veľká kopa snehových hrúd a trčiace kmene o hrúbke 30 centi. Obhliadli sme celé miesto, našťastie nešlo o frekventovane navštevovaný žľab. Priznali sme vec Horskej službe, ktorá nás poriadne zvozila, avšak miesto si obhliadnuť nešla.
Záver
Horská služba odporúča sa pred každou túrou informovať o snehovej situácii a počas túry pozorovať stav snehu a vývoj počasia. O lavínovej situácii zväčša infomruje Horská služba prostredníctvom predpovedí počasia v televízii, v rozhlase, v tlači a aj na internete a tiež výstražnými tabuľami v teréne. Odporúčame vás na stránky Horskej služby www.horska-sluzba.sk, kde nájdete odskok na výborné pôvodné fotografie minuloročných lavín a na nášho partnera - najlepší slovenský web informujúci o stavoch snehu a lavínovom nebezpečí - Yeti. Zdrojom informácií môžu byť tiž zimné mapy. Na dobrých zimných mapách nájdeme vyznačené miesta najčastejšieho výskytu lavín označené šípkami. Najznámejšie snowboardové firmy, ktoré vyrábajú produkty pre lavínovú prevenciu sú Duotone a Red(Burton). Technikám záchrany sa budeme detailne venovať v niektorom z budúcich čísel.